topbella

Selasa, 28 September 2010

SHALAT KU... (religion diary)

SUBUH...
dimana aku berada, aku masih enak dalam kelambu rindu, sambil berpoya-poya dengan waktu, masa bagaikan menderu, langkah tiada arah tuju, fikiran terus bercelaru, terlupa aku semakin diujung waktu, siapa aku didepan rabbku.

DZUHUR...
aku lebih memikirkan kelaparan, kehausan dan istirahatku, aku lebih mementingkan tuntutan jabatanku, aku bertolak angsur dengan waktu, aku gembira membilang keuntungan, aku terlupa betapa besar kerugian, jika aku menggadaikan  sebuah ketaatan, siapa aku didepan rabbku.

ASHAR...
aku lupa warna, masa cepat berubah bagaikan diburu-buru, aku masih secawan hausku, terlupa panas tidak dihujung kepalaku, masih bercerita tentang kehidupanku, siapa aku didepan rabbku.

MAGRIB...
aku melihat warna malam, tetapi aku masih bersembunyi disebalik tabirnya, mencari sisa-sisa keseronokan, tidak terasa ruang masa yang singkat, jalan yang bertingkat-tingkat, ruginya berlipat-lipat. siapa aku didepan rabbku.

ISYA...
karena masanya yang panjang, aku membiarkan penat menghimpit dadaku, aku membiarkan kelesuan menggangguku, aku rela terlena sambil menarik selimut biru bercumbu-cumbu dengan waktu. siapa aku didepan rabbku.

0 komentar:

Posting Komentar

Algo sobre mi